начало

ЕСПЧ: Дисциплинарните съдилища на адвокатурата отговарят на изискванията за независимост и безпристрастност ЕСПЧ: Дисциплинарните съдилища на адвокатурата отговарят на изискванията за независимост и безпристрастност

Право на ЕС и Конституция на РБ

Виртуална приемна - кажете това, което мислите, за това, което искате!
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Право на ЕС и Конституция на РБ

Мнениеот antzi » 22 Окт 2021, 14:20

Здравейте!

Сблъсках се с един интересен (за мен) казус, за решаването на който се изискват юридически познания, каквито нямам.

В Конституцията на Република България е записано:
Чл. 1. (1) България е република с парламентарно управление.
(2) Цялата държавна власт произтича от народа. Тя се осъществява от него непосредствено и чрез органите, предвидени в тази Конституция.
Чл. 5. (1) Конституцията е върховен закон и другите закони не могат да и противоречат.
(2) Разпоредбите на Конституцията имат непосредствено действие.
...
(4) Международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната. Те имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат.

При това положение, кое от двете твърдения е вярно:
  • Конституцията е върховен закон. Правото на ЕС има предимство над всички останали закони, без нея;
  • Правото на ЕС има предимство над всички закони, включително Конституцията на РБ като един от тях;
Пак в КРБ е записано:
Чл. 149. (1) Конституционният съд:
1. дава задължителни тълкувания на Конституцията;
...
4. произнася се за съответствието на сключените от Република България международни договори с Конституцията преди ратификацията им, както и за съответствие на законите с общопризнатите норми на международното право и с международните договори, по които България е страна;
...
(2) Със закон не могат да се дават или отнемат правомощия на Конституционния съд.

В тази връзка, може ли орган на ЕС (ЕП) да обяви орган записан в национална конституция (Конституционен съд) за "незаконен"?

Допълнителен въпрос:

При условие, че КС се произнася за съответствие на международните договори с Конституцията само преди ратифицирането им, какво се случва при евентуална тяхна промяна, която може да доведе до конфликт с нея? Преминава ли изменението на международните договори нова ратификация, при която КС има възможност отново да се произнесе по съответствието на променената версия с Конституцията?

Задавам тези въпроси от чисто любопитство и за собствена информация. Ще бъда благодарен на общността, ако намери време да им отговори.
antzi
Нов потребител
 
Мнения: 2
Регистриран на: 22 Окт 2021, 13:47

Re: Право на ЕС и Конституция на РБ

Мнениеот guest1 » 22 Окт 2021, 15:13

Здравейте!
Отговори на тези и други подобни въпроси, може да намерите, ако проследите ситуацията в Полша!

Как Полша тръгна към "правен изход" от ЕС!
Решението на Конституционния съд, оспорващо върховенството на правото на ЕС, засилва драматично конфронтацията с Брюксел
Човек винаги може да се държи добре с онези, които са му безразлични.
Оскар Уайлд, „Портретът на Дориан Грей“

Това е само мнение, не сте длъжни да се съобразявате с него.
guest1
Активен потребител
 
Мнения: 2385
Регистриран на: 07 Май 2021, 01:34

Re: Право на ЕС и Конституция на РБ

Мнениеот kalahan2008 » 22 Окт 2021, 21:47

antzi написа:При това положение, кое от двете твърдения е вярно:
  • Конституцията е върховен закон. Правото на ЕС има предимство над всички останали закони, без нея;
  • Правото на ЕС има предимство над всички закони, включително Конституцията на РБ като един от тях;

Второто. Нарича се "Примат" (предимство) на правото на ЕС.

antzi написа:Пак в КРБ е записано:
Чл. 149. (1) Конституционният съд:
1. дава задължителни тълкувания на Конституцията;
...
4. произнася се за съответствието на сключените от Република България международни договори с Конституцията преди ратификацията им, както и за съответствие на законите с общопризнатите норми на международното право и с международните договори, по които България е страна;
...
(2) Със закон не могат да се дават или отнемат правомощия на Конституционния съд.


В тази връзка, може ли орган на ЕС (ЕП) да обяви орган записан в национална конституция (Конституционен съд) за "незаконен"?

Не, разбира се, това би било ultra vires. Институциите на ЕС не могат да се произнасят относно "законосъобразността" (както го наричате) на който и да е национален орган. Органите не могат да са "незаконосъобразни", могат да са само "некомпетентни". "Незаконосъобразни" могат да са само техните актове и действия.
Между другото, няма нищо общо между правомощията на КС и правото на ЕС, тъй като правото на ЕС представлява самостоятелен (sui generis) правопорядък и (с изключение на някои области от третия стълб) не се базира на международни договори.
Единственият международен договор, по който КС има правомощия да се произнася във връзка с правото на ЕС, е договорът за присъединяване на България и Румъния към ЕС.
Тази особеност например може да доведе до това, че Истанбулската конвенция, която КС обяви за противоречаща на Конституцията, може пак да стане приложима в България, ако към нея се присъедини ЕС и така тя ще стане част от общностното право на ЕС.

antzi написа:Допълнителен въпрос:

При условие, че КС се произнася за съответствие на международните договори с Конституцията само преди ратифицирането им, какво се случва при евентуална тяхна промяна, която може да доведе до конфликт с нея? Преминава ли изменението на международните договори нова ратификация, при която КС има възможност отново да се произнесе по съответствието на променената версия с Конституцията?

Зависи какво пише в самия международен договор, но эв общия случай-да.
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
kalahan2008
Активен потребител
 
Мнения: 4239
Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

Re: Право на ЕС и Конституция на РБ

Мнениеот guest1 » 23 Окт 2021, 00:52

kalahan2008 написа:
antzi написа:В тази връзка, може ли орган на ЕС (ЕП) да обяви орган записан в национална конституция (Конституционен съд) за "незаконен"?

Не, разбира се, това би било ultra vires. Институциите на ЕС не могат да се произнасят относно "законосъобразността" (както го наричате) на който и да е национален орган. Органите не могат да са "незаконосъобразни", могат да са само "некомпетентни". "Незаконосъобразни" могат да са само техните актове и действия.

Добри разсъждения Калахан, но ... не и на фона, на приетата вече
Резолюция на Европейския парламент от 21 октомври 2021 г. относно кризата с принципите на правовата държава в Полша и върховенството на правото на ЕС
В който 9 (девет) пъти се казва „незаконния „Конституционен съд““
Човек винаги може да се държи добре с онези, които са му безразлични.
Оскар Уайлд, „Портретът на Дориан Грей“

Това е само мнение, не сте длъжни да се съобразявате с него.
guest1
Активен потребител
 
Мнения: 2385
Регистриран на: 07 Май 2021, 01:34

Re: Право на ЕС и Конституция на РБ

Мнениеот kalahan2008 » 23 Окт 2021, 08:41

Резолюциите на ЕП са с декларативен и политически характер и нямат правнообвързваща сила.
Незаконен е този съд, който не е създаден съобразно изискванията на националното законодателство, а предполагам в полската конституция е уреден статутът на техния Конституционен съд.
Може да се касае или за чисто политически натиск, или за грешка в превода. Каквато и да е причината, въпросът не е от правно естество и няма място в този форум.
По-интересен ми е въпросът какви са правните последици от решението на полския КС за прилагането на правото на ЕС. Тъй като националните съдии са и съдии на ЕС, е интересно да видим дали полските съдии (извън КС) ще се съобразят с това решение и дали ще спрат да прилагат правото на ЕС в случаите, когато противоречи на полската конституция. Защото решенията на съда на ЕС в Люксембург също са задължителни при тълкуване и прилагане на правото на ЕС и полските съдии вероятно ще трябва да избират между СЕС и КС. Например за признаване на хомосексуалните бракове. Защото ако Истанбулската конвенция стане част от правото на ЕС, рано или късно и българските съдии ще бъдат изправени пред същата дилема, с оглед решението на българския КС.
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
kalahan2008
Активен потребител
 
Мнения: 4239
Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

Re: Право на ЕС и Конституция на РБ

Мнениеот guest1 » 23 Окт 2021, 14:15

Едва ли е само „грешка в превода“ - цитирам официалния сайт на Европейския парламент!
Но даже при превеждането - смисъла да се е променил - по долу пише:
12. призовава Комисията и Съвета да предприемат спешни и координирани действия чрез:
    - започване на производства за установяване на неизпълнение на задължения във връзка със законодателството относно незаконния „Конституционен съд“, неговия незаконен състав и ролята му за възпрепятстване на изпълнението на решенията на Съда на ЕС, както и искане към Съда на ЕС да наложи временни мерки, както и започване на производство за установяване на нарушение във връзка със Службата за извънреден контрол и обществени дела на Върховния съд, Националния съдебен съвет и Държавната прокуратура на Полша;
    - задействане на процедурата, предвидена в член 6, параграф 1 от Регламента за обвързване с условие за спазване на принципите на правовата държава, за Полша, от страна на Комисията, като същевременно припомня, че член 5 от регламента защитава достъпа до финансиране за крайните получатели и бенефициери, и задължаване на Комисията да прави всичко възможно, за да гарантира извършването на плащанията;
    - въздържане от одобряване на проекта на план за възстановяване и устойчивост на Полша, докато правителството на Полша не изпълни изцяло и правилно решенията на Съда на ЕС и на международните съдилища, и гарантиране, че оценката на плана гарантира спазването на съответните специфични за всяка държава препоръки, по-специално относно гарантирането на независимостта на съдебната власт;
    - приемане на недвусмислени препоръки, които не изискват единодушие, за справяне с нарушенията на принципите на правовата държава от страна на Полша, с ясен график, и обявяване, че съществува очевиден риск от тежко нарушение на принципите на правовата държава от страна на Полша, в съответствие с процедурата, предвидена в член 7, параграф 1 от ДЕС, от страна на Съвета, и разширяване на обхвата на тази процедура, така че тя да обхваща основните права и демокрацията;
    - използване на своите правомощия, включително прекъсване или спиране на плащанията или извършване на финансови корекции, когато е необходимо, в съответствие с приложимия Регламент за общоприложимите разпоредби, предвид риска от сериозни недостатъци в ефективното функциониране на системите за контрол в Полша поради липсата на независимост на съдебната власт, което излага на риск законосъобразността и редовността на разходите;
    - обсъждане на кризата с принципите на правовата държава в Полша в присъствието на председателя на Европейския парламент и заемане на ясна позиция, изготвяне на възможно най-категорична съвместна декларация по въпроса, подписана от държавните и правителствените ръководители от ЕС на предстоящата им среща на върха на 21 – 22 октомври 2021 г., и предприемане на спешни последващи действия на следващото заседание на Съвета по общи въпроси;
13. подчертава, че тези искания не са предназначени да бъдат наказателни мерки срещу народа на Полша, а средства за възстановяване на върховенствата на закона в Полша поради продължаващото влошаване на положението; призовава Комисията да използва всички инструменти, с които разполага, за да установи начини за гарантиране, че полските граждани и пребиваващи в Полша лица няма да бъдат лишени от ползите от фондовете на ЕС поради действията на настоящото правителство, и да установи начини за пряко управление на тези средства от Комисията за крайните бенефициенти;

Това си е открит натиск - политически и финансов.
Човек винаги може да се държи добре с онези, които са му безразлични.
Оскар Уайлд, „Портретът на Дориан Грей“

Това е само мнение, не сте длъжни да се съобразявате с него.
guest1
Активен потребител
 
Мнения: 2385
Регистриран на: 07 Май 2021, 01:34

Re: Право на ЕС и Конституция на РБ

Мнениеот antzi » 23 Окт 2021, 16:24

Огромна благодарност за изчерпателните отговори! Те обаче пораждат допълнителни въпроси:
kalahan2008 написа:
antzi написа:При това положение, кое от двете твърдения е вярно:
  • Конституцията е върховен закон. Правото на ЕС има предимство над всички останали закони, без нея;
  • Правото на ЕС има предимство над всички закони, включително Конституцията на РБ като един от тях;

Второто. Нарича се "Примат" (предимство) на правото на ЕС.

  • При условие, че това е вярно, не се ли суспендира Конституцията като върховен закон? Тя определя вида и устройството на държавата, но на теория, в правото на ЕС може да бъдат приети норми които ги променят, независимо от написаното в нея?
  • При условие, че няма собствен върховен закон с абсолютна валидност, България е ли независима (суверенна) държава?
  • При условие, че легитимността на всички органи на управление на държавата произтичат от Конституцията, включително Народното събрание, но тя е подвластна на ратифицираните международни договори, това не дава ли възможност на Народното събрание да се постави над Конституцията и да я подменя чрез сключването на международни договори с желаните клаузи в противоречие с нея?
  • Възможността действието на правни норми, записани в Конституцията, да бъде суспендирано или изменено чрез международен договор, не противоречи ли на изискването за свикване на Велико народно събрание от Чл. 158?

Въобще, ако предимството на правото на ЕС над националните закони включва и Конституцията, възниква интересен казус - ако в него се включи норма от типа
Международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, НЕ са част от вътрешното право на страната. Те НЯМАТ предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат.

то ще се получи нерешим конфликт с Чл.5 (4) от Конституцията - ако правото на ЕС има предимство, то то няма предимство.

Същия конфликт би могъл да се получи и по отношение правото на Народното събрание за сключване на международни договори. То може да бъде денонсирано в правото на ЕС, но това ще обезсили неговия и приоритет и така отново имаме нерешим конфликт.

И още нещо - какво се случва, ако България сключи международен договор, който влиза в конфликт с правото на ЕС, но също има предимство над останалите ни закони? Чие право ще има приоритет в такъв случай?

Това, както и въпросите по-горе не би било възможно, ако се приеме, че правото на ЕС и другите ни международни договори имат предимство пред националното законодателство, с изключение на Конституцията, както е и логично да бъде.

Отново благодаря за отделеното време и се надявам че въпросите ми представляват интерес и ще получат отговор или поне ще предизвикат дискусия.
antzi
Нов потребител
 
Мнения: 2
Регистриран на: 22 Окт 2021, 13:47

Re: Право на ЕС и Конституция на РБ

Мнениеот kalahan2008 » 23 Окт 2021, 21:50

antzi написа:
  • При условие, че това е вярно, не се ли суспендира Конституцията като върховен закон? Тя определя вида и устройството на държавата, но на теория, в правото на ЕС може да бъдат приети норми които ги променят, независимо от написаното в нея?

На този етап - не. Приниципно идеята на евроинтеграцията е да е един непрекъснат процес, който да доведе до единен политически субект, ще рече - единна федеративна държава. Това е записано още в учредителните договори на ЕИО/ЕОВС/Евроатом. Евроинтеграцията минава през различни етапи - икономически съюз, митнически съюз, валутен съюз, банков съюз, обща външна политика, обща армия и т.н., като един момент ще се създаде и единна държава. Всяка една ревизия на учредителните договори представлява по-висока степен на интеграция. Дори имаше проект на европейска конституция, който беше отхвърлен с референдумите във Франция и и Нидерландия поради опасенията, че това вече на практика ще превърне ЕС в единна федерация. Неслучайно беше и Брекзит - Обединеното кралство не искаше да стане част от единна европейска федерация.
С други думи, ако един ден се стигне до такова изменение в учредителните договори (които са нещо като конституция на ЕС), тогава със сигурност ще се изисква промяна и в Конституцията на РБ. Но все още не сме достигнали до този етап на евроинтеграция, а процесът върви много бавно - вече почти 60 г.

antzi написа:
  • При условие, че няма собствен върховен закон с абсолютна валидност, България е ли независима (суверенна) държава?

  • Не напълно. Идеята на ЕС е, че страните-членки прехвърлят част от своя суверенитет на ЕС, като си запазват основната част от суверенитета. Но с напредване на евроинтеграцията областите на делегирана /прехърлена/ компетентност се увеличават, съответно намаляват областите, в които държавите си запазват суверенитета. Например напоследък се говори за обща европейска армия - идея, която е развита още преди половин век, но тогава Франция и в частност Шарл дьо Гол са отхвърлили. А днес точно Франция е пръв радетел за тази идея.
    antzi написа:
  • При условие, че легитимността на всички органи на управление на държавата произтичат от Конституцията, включително Народното събрание, но тя е подвластна на ратифицираните международни договори, това не дава ли възможност на Народното събрание да се постави над Конституцията и да я подменя чрез сключването на международни договори с желаните клаузи в противоречие с нея?

  • Не, защото Конституционният съд разполага с правомощия да обявява международните договори за противоконституционни. КС не може да бъде заобиколен, освен ако не се измени конституцията чрез Велико Народно събрание.
    antzi написа:
  • Възможността действието на правни норми, записани в Конституцията, да бъде суспендирано или изменено чрез международен договор, не противоречи ли на изискването за свикване на Велико народно събрание от Чл. 158?

  • Правото на ЕС не е международен договор, нещо постоянно бъркате нещата.

    antzi написа:Въобще, ако предимството на правото на ЕС над националните закони включва и Конституцията, възниква интересен казус - ако в него се включи норма от типа
    Международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, НЕ са част от вътрешното право на страната. Те НЯМАТ предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат.

    то ще се получи нерешим конфликт с Чл.5 (4) от Конституцията - ако правото на ЕС има предимство, то то няма предимство.
    Същия конфликт би могъл да се получи и по отношение правото на Народното събрание за сключване на международни договори. То може да бъде денонсирано в правото на ЕС, но това ще обезсили неговия и приоритет и така отново имаме нерешим конфликт.

    Нямам намерение да коментирам хипотетични ситуации. Хипотези много, важно е какво е тук и сега.

    antzi написа:И още нещо - какво се случва, ако България сключи международен договор, който влиза в конфликт с правото на ЕС, но също има предимство над останалите ни закони? Чие право ще има приоритет в такъв случай?

    Правото на ЕС ще има приоритет. Но в този случай противоречието се установява от СЕС.

    antzi написа:Това, както и въпросите по-горе не би било възможно, ако се приеме, че правото на ЕС и другите ни международни договори имат предимство пред националното законодателство, с изключение на Конституцията, както е и логично да бъде.

    Чл. 5, ал. 4 от КРБ не се отнася до ПЕС, а само до международните договори. Пак повтарям, ПЕС не е международен договор, то е самостоятелен правопорядък, нещо като законодателство на квазидържава, каквато е ЕС. На практика ЕС е конфедерация в момента с тенденция в далечното бъдеще евентуално да се превърне във федерация.
    antzi написа:Отново благодаря за отделеното време и се надявам че въпросите ми представляват интерес и ще получат отговор или поне ще предизвикат дискусия.

    За мен не представляват особен интерес, защото тези неща се изучават по Право на ЕС. Ако сте студент по право, ще го изучавате в университета, ако не сте юрист - не ми е работа да водя обучение по цяла дисциплина тук.
    За да няма излишни въпроси, ще нахвърлям най-общо йерархията на правните актове:

    подзаконови нормативни актове (наредби, правилници)
    международни договори, нератифицирани от Народното събрание
    закони
    международни договори, ратифицирани от Народното събрание
    Конституция
    Право на ЕС.

    Правото на ЕС също си има йерархия, ще цитирам по памет неговите източници:
    Учредителни договори - принципи - съдебна практика на СЕС - международни договори, сключени от ЕС - вторично право (регламенти, директиви, решения) - регламенти по изпълнние.
    Имаше и други, но не си ги спомням в момента.
    Адвокат: (INFJ)
    https://www.16personalities.com/infj-personality
    kalahan2008
    Активен потребител
     
    Мнения: 4239
    Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

    Re: Право на ЕС и Конституция на РБ

    Мнениеот guest1 » 24 Окт 2021, 11:08

    Четейки последния пост на [url]Калахан[/url] - се спрях на тези текстове
    kalahan2008 написа:Дори имаше проект на европейска конституция, който беше отхвърлен с референдумите във Франция и и Нидерландия поради опасенията, че това вече на практика ще превърне ЕС в единна федерация. Неслучайно беше и Брекзит - Обединеното кралство не искаше да стане част от единна европейска федерация.

    Улисани покрай излизането на Великобритания (Brexit) - често се пропускат факти около влизането.
    Ако сега UK са „100% вън“, от 1973 до 2020 никога не са били „100% вътре“! Проблеми в тази насока е имало още от 1962 година - първите опити за разширяване на ЕС.
    Човек винаги може да се държи добре с онези, които са му безразлични.
    Оскар Уайлд, „Портретът на Дориан Грей“

    Това е само мнение, не сте длъжни да се съобразявате с него.
    guest1
    Активен потребител
     
    Мнения: 2385
    Регистриран на: 07 Май 2021, 01:34


    Назад към Общи дискусии


    Кой е на линия

    Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 34 госта


    cron